دنده اتومات قفل شده

دنده اتومات قفل شده

به عنوان یک مالک خودرو، هیچ چیز ناامیدکننده‌تر از دیر رسیدن به محل کار نیست و فقط متوجه می‌شوید که ماشین شما از پارک خارج نمی‌شود! (چرا دنده اتومات قفل شده ؟)

دلایل زیادی وجود دارد که ماشین شما ممکن است در پارک گیر کند. برخی از آنها ناراحتی های جزئی هستند، مانند افزایش فشار روی پنجه . اما چیزی مانند شکسته شدن کابل شفت انتقال ، مسئله بسیار جدی‌تری است.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

8 دلیل برای اینکه دنده اتومات قفل شده

در اینجا هفت دلیل محتمل‌ترین دلیل این است که خودروی خودکار شما از پارک خارج نمی‌شود:

توجه: خودروهای گیر کرده در پارک در وسایل نقلیه گیربکس دستی کمتر رایج است، زیرا ترمز اضطراری از طریق کابل کنترل می شود، نه سیستم انتقال. این دلایل و راه حل ها با وسایل نقلیه دنده دستی قابل اجرا نیستند.

1. شیفتر قفل شده

بسیار معمول است که یک شیفتر ستون (تعویض دنده یا انتخابگر دنده) در پارک قفل شود. 

آنقدر رایج است که مهندسان خودرو یک سوئیچ آزاد کننده دستی را به طور خاص برای آن طراحی کرده اند. در 90 درصد مواقع، وقتی ماشین شما در پارک گیر کرده است، قفل تعویض دنده شما را به جاده بازمی گرداند.

توجه: رها کردن تغییردهنده ستون با استفاده از حذف قفل شیفت فقط مشکل را دور می‌زند – اما آن را برطرف نمی‌کند. اگر ماشین شما مرتباً در پارک گیر می کند، باید با یک مکانیک تماس بگیرید تا مشکل را حل کند.  

نحوه تعمیر شیفتر قفل شده:

برای آزاد کردن شیفتر قفل شده این مراحل ساده را دنبال کنید:

  • مرحله 1: ترمز اضطراری را فشار دهید.
  • مرحله 2: کلید را در احتراق قرار دهید و سوئیچ استارت را در وضعیت “ON” یا “RUN” قرار دهید – بدون نیاز به روشن کردن موتور یا استفاده از پدال کلاچ.
  • مرحله 3: شکاف تغییر قفل تعویض دنده را روی کنسول شیفتر در کنار اهرم تعویض دنده قرار دهید. به طور معمول، شکاف زیر یک کلاه پلاستیکی کوچک پنهان است – این درپوش را بردارید. 
  • مرحله 4: یک پیچ گوشتی، سوهان میخ، کلید ماشین یا شیئی به شکل مشابه را در شکاف باز کردن قفل تعویض دنده قرار دهید، فشار دهید و نگه دارید. 
  • مرحله 5: در حالی که مکانیسم تغییر دنده را پایین نگه داشته اید، پدال ترمز را فشار دهید .
  • مرحله 6: اکنون، شیفتر را نگه دارید، دکمه شست واقع در شیفتر را به طور معمول فشار دهید و شیفتر را از پارک خارج کنید.

2. مکانیزم شیفتر خراب

گاهی اوقات، خود شیفتر شما ممکن است خراب شود و باعث گیر کردن آن شود.

زمانی متوجه می‌شوید که شیفتر اتوماتیک شما معیوب است که بازی زیادی داشته باشد یا به نظر نمی‌رسد به چیزی در مجموعه شیفتر متصل باشد. برای جلوگیری از این مشکل، گرفتن یک مکانیک برای برداشتن بوت شیفتر و بررسی آن برای هر گونه ایراد، بهترین کار است.

نحوه تعمیر مکانیزم شیفتر خراب:

تعمیر مکانیزم تعویض دنده احتمالا نیاز به تعویض قسمت داخلی سیستم تعویض دنده شما دارد. بهتر است برای بازرسی مکانیزم شیفتر خود با یک مکانیک مجرب تماس بگیرید. 

3. سوئیچ چراغ ترمز معیوب

برای اینکه گیربکس اتوماتیک از پارک خارج شود، باید ترمز درگیر شود. معیوب بودن سوئیچ چراغ ترمز یک بلیط یک طرفه برای یک فاجعه گیرکرده شیفتر است. 

یکی دیگر از مقصران احتمالی سوختن فیوز سوئیچ چراغ ترمز است. 

خوشبختانه، تشخیص این موضوع به راحتی انجام می شود:
وقتی ترمز را فشار می دهید، از شخصی بخواهید پشت وسیله نقلیه شما بایستد. اگر چراغ های ترمز روشن نشدند، سوئیچ چراغ ترمز معیوب دارید.

نحوه تعمیر سوئیچ چراغ ترمز معیوب:

اگر خوش شانس هستید، فقط یک فیوز سوخته است که نیاز به تعویض دارد. جعبه فیوز خود را باز کنید و دفترچه راهنمای مالک خودروی خود را بررسی کنید تا فیوز سوئیچ چراغ ترمز را پیدا کنید. اگر سوخته است، آن را در جعبه فیوز قرار دهید. اگر مشکل فیوز سوخته نیست، باید کلید را به طور کامل تعویض کنید.

4. شیر برقی یا سیم کشی اینترلاک شیفتر معیوب

ویژگی اینترلاک تعویض دنده یک ویژگی ایمنی استاندارد در هر خودروی مدرن با گیربکس اتوماتیک است. این تضمین می کند که قبل از جابجایی دنده از پارک، ترمز را درگیر می کنید – از غلتیدن یا پریدن ماشین به جلو جلوگیری می کند. 

شیر برقی اینترلاک دنده دست در دست سوئیچ ترمز کار می کند تا اطمینان حاصل شود که این ویژگی ایمنی همیشه به درستی کار می کند. اگر شیر برقی اینترلاک تعویض دنده درست کار کند، ممکن است سیم کشی آسیب دیده یا قطع شود. 

نحوه تعمیر شیر برقی اینترلاک تعویض دنده معیوب:

متأسفانه، شیر برقی قفل تعویض دنده به ندرت قابل تعمیر است و اغلب نیاز به تعویض دارد. برای انجام این کار، یک مکانیک واجد شرایط:

  • مرحله 1: باتری ماشین را جدا کنید.
  • مرحله 2: شیر برقی تعویض دنده معیوب را بردارید.
  • مرحله 3: یک شیر برقی قفل تعویض دنده کاملاً جدید نصب کنید.
  • مرحله 4: باتری را دوباره وصل کنید.
  • مرحله 5: اینترلاک شیفت جدید را در میدان آزمایش کنید. 

از طرف دیگر، یک برقکار خودکار از نمودار سیم‌کشی وسیله نقلیه شما برای بررسی سیم‌کشی برقی اینترلاک تعویض دنده برای هرگونه آسیب قابل مشاهده یا مدارهای باز استفاده می‌کند.

5. لیوان کلید احتراق فرسوده

سوئیچ احتراق شما دو کار انجام می دهد: ماشین شما را روشن می کند و هنگام برداشتن کلید، فرمان را در داخل ستون فرمان قفل می کند. 

اما در خودروهای گیربکس اتوماتیک، ویژگی اینترلاک تعویض دنده بخشی از سیستم جرقه زنی است. این بدان معناست که اگر لیوان کلید احتراق معیوب باشد، به شیر برقی اینترلاک دنده نشان نمی‌دهد که ماشین در حال کار است – تعویض دنده را در موقعیت پارک نگه می‌دارد. 

نحوه تعمیر یک لیوان کلید احتراق فرسوده:

اگر لیوان کلید احتراق شما فرسوده شده است، کار بسیار کمی برای تعمیر آن می توانید انجام دهید. داشتن یک قفل ساز یا مکانیک که یک لیوان کلید احتراق جدید را بریده و برای ماشین شما سیم کشی کرده باشد، بهترین گزینه برای حل این مشکل است.

6. کابل شیفت انتقال شکسته

شیفتر دنده اتوماتیک شما از طریق یک کابل (یک کابل تعویض دنده) از طریق مجموعه شیفتر به گیربکس متصل می شود. اگر کابل تعویض دنده شکسته باشد، مانع انتخاب دنده می شود. 

این کابل معمولاً زمانی از کار می افتد که بیش از حد کشیده شود یا نگهدارنده کابل شکسته شود. 

نحوه تعمیر کابل تعویض دنده شکسته:

اگر کابل دنده گیربکس شما شل باشد، شکسته نشده است، می توان آن را توسط یک مکانیک مجرب سفت کرد. متأسفانه، اگر کابل شکسته یا تاب خورده باشد، باید کاملاً تعویض شود.

7. افزایش فشار پنجه در شیب

درگیر کردن ترمز دستی در شیب تند می تواند باعث شود که پنجه دستی فشار بیشتری نسبت به معمول داشته باشد. در این شرایط خود را به دنده پارکینگ گیر می کند. این وزن و فشار زیاد می تواند تعویض دنده خارج از پارک را چالش برانگیزتر کند.

نحوه تعمیر دنده گیر کرده از فشار پنجه:

در این مورد، تنها یک کار وجود دارد که شما باید انجام دهید – کاهش فشار پنجه دستی روی ترمز دستی. از یک دوست یا اطرافی بخواهید که به شما کمک کند تا کمی خودرو را تکان دهید تا فشار از روی پنجه برداشته شود، جایی که می توانید به سرعت دنده را رها کنید.

توجه: در حالی که این ساده به نظر می رسد، رفلکس ها بسیار مهم هستند. جابجایی سریع از موقعیت پارک هنگامی که فشار پنجه برداشته می‌شود، باعث می‌شود خودرو به درایو یا عقب بپرد. 

بهتر است در حالی که شخص دیگری آن را تکان می دهد در ماشین بنشینید تا بتوانید پای خود را روی پدال ترمز آماده نگه دارید تا از حرکت وسیله نقلیه جلوگیری کنید.

8. سیال انتقال کم

هنگامی که خودروی اتوماتیک شما مایع گیربکس پایینی دارد، تعویض دنده از پارک به درایو ممکن است دشوار باشد – یا در موارد شدید، ممکن است به طور کامل مسدود شود. این احتمالاً باعث می شود که شیفتر شما در پارک گیر کند.

نحوه تعمیر یک شیفتر دنده گیر شده از مایع گیربکس پایین:

مایع گیربکس اتوماتیک خود را پر کنید.

اکنون که به هشت علت رایج و تعمیرات آنها پرداخته ایم، بیایید هزینه انجام تعمیرات شما را بررسی کنیم.

کلام آخر

داشتن خودرویی که از پارک جابجا نمی‌شود، وضعیت سختی است، زیرا می‌تواند باعث بروز خطاهای متعدد شود. اغلب اوقات، می توانید با استفاده از تغییر قفل شیفت مشکل را حل کنید. 

با این حال، برخی از مشکلات به آزمایش‌های تشخیصی گسترده نیاز دارند و احتمالاً به کمک یک مکانیک واجد شرایط نیاز دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس